Praca na etacie ma swoje niewątpliwe zalety, jednak niektórzy pracownicy zastanawiają się nad rozpoczęciem własnej działalności. Nic nie stoi na przeszkodzie, by jedno z drugim połączyć, ponieważ przepisy nie wykluczają takiej właśnie możliwości. Aby jedno z drugim pogodzić, należy spełnić określone warunki, by nie narazić się na konflikt z pracodawcą lub Urzędem Skarbowym.
Zapisy w umowie o pracę
Zanim rozpocznie się prowadzenie własnej działalności, należy raz jeszcze dokładnie przejrzeć warunki umowy z aktualnym pracodawcą. Mogą być w niej zapisy mówiące o zakazie konkurencji. Charakter wykonywanej działalności nie może pokrywać się z obowiązkami wykonywanymi na umowie o pracę. Przedsiębiorca łamiąc tę klauzulę może zostać posądzony o nieuczciwą konkurencję, czyli na przykład o podebranie klienta. Za złamanie takiego przepisu grozi wysoka kara finansowa oraz zwolnienie z pracy.
Składki ZUS na plus
Ustalono już, że prowadzenie własnej działalności gospodarczej wraz z pracą na etat nie wykluczają się. Plusem dla przedsiębiorcy jest fakt, że jedyną składkę, którą musi opłacić z tytułu prowadzenia własnej firmy, jest składka na ubezpieczenie zdrowotne. Aby tak się stało, musi być spełniony jeden warunek – wynagrodzenie wynikające ze stosunku pracy musi być równie lub wyższe niż aktualna płaca minimalna.
Poczucie stabilizacji
Łącząc pracę na etacie i we własnej firmie z łatwością o poczucie stabilizacji, co w efekcie przekłada się na prowadzenie działalności z większą dozą spokoju. Przedsiębiorca nie obawia się o zakłócenie płynności finansowej, gdyż nadal otrzymuje wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę. Część zarobionych pieniędzy może przeznaczyć na rozwój swojej firmy, sprawdzając, czy pomysł prowadzenia firmy idzie w dobrą stronę.
Niestety są też i minusy takiej sytuacji. Prowadzenie firmy i równoczesna praca na etacie wymaga zarówno wysiłku fizycznego, jak i psychicznego. Wielogodzinna praca bywa bardzo wyczerpująca, a niekiedy wymaga też poświęceń (np. dodatkowe godziny spędzane w firmie podczas weekendów).